Voor de derde keer heb ik een avond doorgebracht bij De Universiteit, de laatste stond in het teken van The Art of Hosting. Over het algemeen klinken de onderwerpen en themas van de verschillende avonden me altijd wel interessant in de oren. Je kan je er op voorhand van alles bij voorstellen, maar de avonden zelf zijn altijd weer verrassend uniek. Elke avond is anders. Nieuwe mensen. Nieuwe kennis. Zo ook deze thema-avond.

Voorafgaande aan de bijeenkomst was ‘hosting’ voor mij voornamelijk het begrip om ‘mensen te ontvangen’ en ‘evenementen en activiteiten te verzorgen’. Of zoiets. Wat ik me nog niet eerder had beseft, is dat er veel verschillende niveaus van hosting zijn die deze avond aan de hand van een van de Art of Hosting modellen, de ‘4-fold practice’, vorm hebben gekregen. Natuurlijk zijn de theorieën zoals altijd multi-interpretabel en is het voornamelijk interessant hoe je zelf de nieuwe kennis een plekje kunt geven en toepassen. Als je daar behoefte aan hebt.

Wat het mij heeft gebracht? Me bewust zijn van de hosting-rol die ik vervul op individueel dan wel groepsniveau is een interessante manier om gesprekken op een andere manier te kunnen voeren. Bovendien vond ik de uitdaging om ‘op zoek gaan naar de gesprekken die nog gevoerd moeten worden’ een mooie verwoording van de nieuwsgierige ‘ik’ die ik altijd bij me draag.

Of het nu wetenschappelijk onderbouwde theorieën, utopieen en idealismes, behoefte aan meer kennis over wijn of ondernemerschap betreft: De Universiteit voor mij een manier om mijn honger naar meer kennis op welk vlak dan ook op een zeer toegankelijke en leuke manier te stillen.

Tot de volgende keer!